Omakotitalonäyttely

Omakotitalonäyttelyn tehtävä

Omakotitalonäyttelyn® tavoitteena on edistää kuntien vetovoimaisuutta asukas- ja tonttimarkkinointia kehittämällä.

Konseptoitu malli sisältää kokonaisvaltaisen tuen kunnalle tonttien markkinointivaiheessa, näyttelytapahtuman valmistelussa, näyttelyn aikana  sekä asuinalueen jälkimarkkinoinnissa. Näyttelykunnalla on asiantuntijapalveluiden lisäksi hyödynnettävissään aiemmissa näyttelyhankkeissa syntynyt dokumentaatio, sopimuspohjat sekä tehtävä- ja vastuujaottelut.

Näyttelyprojekti räätälöidään jokaiselle kunnalle tai kaupungille sopivaksi kokonaisuudeksi. Malli soveltuu myös vapaa-ajan asumisen edistämiseen.

Osana markkinointityötä järjestetään näyttelytapahtuma, jossa vieraat voivat tonttialueen lisäksi tutustua alueelle rakennettuihin koteihin. Lisäksi tapahtumassa esillä on rakentamiseen ja asumiseen liittyviä näytteilleasettajia.

Omakotitalonäyttelyitä on järjestetty 2009 Petäjävedellä 2009, Kangasniemellä 2011, Hirvensalmella 2014 ja vuonna 2015 Lapinlahdella.

Tuotemerkin omistaa Asuntamo Oy, jonka toiminnasta vastaa Omakotitalonäyttelyä vuodesta 2007 alkaen kehittänyt Timo Ovaskainen. Omakotitalonäyttelyn vaihtoehtona yrityksemme voi räätälöity näyttelytoteutuksen myös vapaa-ajan asumiseen, kuntien, matkailukeskusten tai asuinalueiden tehokkaaseen markkinointiin ja asukashankintaan.

Tavoitteena pitkäaikaiset vaikutukset

Laajalla markkinoinnilla on pitkäaikaiset vaikutukset. Omakotitalonäyttelyalueet ovat olleet näyttelyn jälkeen vetovoimaisia alueita, joille on rakennettu tasaiseen tahtiin uusia taloja. Kuntien on täytynyt vastata kasvaneeseen kysyntään kaavoittamalla alueiden viereen lisää tontteja. Petäjävedellä lähes 130 tontin kokonaisuutta ollaan parhaillaan laajentamassa.

valudigitalOmakotitalonäyttely